Operativsystemet för spel

När man listar de populäraste dataspelen idag slås man av en sak: samtliga finns till Windows. De flesta av dem finns också till Mac OS numera, men till Linux är det betydligt mera tunnsått med spel. Varför är det så?

Till att börja med så finns det tungt vägande kommersiella skäl för spelutvecklarna att nöja sig med Windows i många fall. Windows är det största operativsystemet på marknaden, PC-datorer är betydligt billigare än macar, och man kommer snabbt igång med Windows, vilket knappast kan sägas om Linux.

Att utveckla ett spel för Windows tar ungefär lika lång tid som att utveckla ett spel för Mac OS eller Linux. Med tanke på Windows betydligt större andel av marknaden så kommer det att löna sig mer att koncentrera resurserna dit. För varje krona som läggs på utveckling av spel till Windows finns det chans till fler kronor i intäkt. Ofta nöjer sig utvecklarna därför med att skapa spel som någorlunda enkelt kan portas till andra operativsystem via exempelvis Wine.

Ytterligare ett skäl är de olika operativsystemens användarbas. Windows används av många olika konsumentkategorier, Linux mest av programmerare, och Apples datorer är enligt ett talesätt populära bland ”utvecklare, grafiska formgivare och mammor.” Det kanske inte är så konstigt att de flesta spelfantaster återfinns i den första, mest heterogena kategorin.

Hur började det?

En annan anledning är att Microsoft i början av 90-talet insåg PC:ns potential som spelmaskin. Tv-spelskonsoler som Super Nintendo och Sega Mega Drive gjorde företagen bakom den rika, och Microsoft ville försöka sig på något liknande. Problemet var att deras operativsystem Windows inte var lika inbjudande för spelutvecklare som DOS. Att koda spel för DOS var däremot inte svårare än att koda för konsoler, även om det var en fördel för konsolutvecklarna att veta exakt vilken hårdvara spelet skulle spelas på.

Microsoft behövde skapa ett API som kunde köras på olika typer av hårdvara, i Windows, men samtidigt ta minimalt med resurser från operativsystemet. Det fanns även ett annat API, OpenGL, som konkurrerade med Microsofts skapelser vid denna tid. Det blev dock Microsoft som gick segrande ur striden med sitt Direct3D, som gör det möjligt att skapa tredimensionell vektorgrafik, och som blivit de flesta utvecklares favorit.